Wijziging fiscale behandeling inkomensverzekering 2011
maandag, 20 december 2010Op 1 januari 2011 verandert de fiscale behandeling voor Inkomensverzekeringen. Vanaf die datum zijn verzekeraars verplicht op bepaalde periodieke verzekeringsuitkeringen loonheffing in te houden. Daarnaast zijn verzekeraars wettelijk verplicht eenmalig inlichtingen over arbeidsongeschiktheidsuitkeringen te verstrekken aan de Belastingdienst. Dit laatste hoeft alleen als klanten in 2010 al een uitkering ontvangen die ook in 2011 nog doorloopt.
Daarnaast zal de uitkering als gevolg van de verplichting tot loonheffing vanaf 1 januari 2011 uitsluitend rechtstreeks aan begunstigde kunnen plaatsvinden.Onderstaand treft u een samenvatting van de belangrijkste wijzigingen.
De belangrijkste wijzigingen
· Vanaf 1 januari 2011 zijn verzekeraars verplicht op bepaalde periodieke arbeidsongeschiktheidsuitkeringen loonheffing in te houden.
· In 2011 zijn verzekeraars wettelijk verplicht eenmalig inlichtingen over arbeidsongeschiktheidsuitkeringen te verstrekken aan de Belastingdienst. Dit hoeft alleen als klanten in 2010 al een uitkering ontvangen die ook in 2011 nog doorloopt.
Een praktisch gevolg van de verplichting tot loonheffing is dat vanaf 1 januari 2011 de uitkering uitsluitend rechtstreeks aan begunstigde zal kunnen plaatsvinden.
Inhouden loonheffing
Nu ontvangen klanten een uitkering in verband met zijn arbeidsongeschiktheid, ziekte of ongeval zonder inhoudingen van loonheffing. Dit is een bruto uitkering. Bij hun belastingaangifte geven zij deze uitkering op als inkomsten in Box 1. Op basis van deze belastingaangifte bepaalt de Belastingdienst achteraf hoeveel belasting zij moeten betalen. Vanaf 1 januari 2011 moeten verzekeraars direct de wettelijke loonheffingen inhouden op arbeidsongeschiktheidsuitkeringen en aan de Belastingdienst afdragen. De loonheffing is een voorheffing op de inkomstenbelasting zoals bij salaris of andere inkomsten ook wordt toegepast. In de aangifte inkomstenbelasting geeft de klant de ontvangen uitkering, net als voor 2011, op als inkomsten in Box 1. Hiervoor ontvangt de klant van de verzekeraar meestal jaarlijks een fiscale opgave.
Daarnaast moeten verzekeraars voor 1 maart 2011 eenmalig gegevens aan de Belastingdienst verstrekken over uitkeringen in verband met arbeidsongeschiktheid, ziekte of ongeval die wij over het jaar 2010 hebben verstrekt en in 2011 doorlopen. De gegevens die verzekeraars moeten verstrekken zijn de persoonsgegevens, polisnummer en het totale uitkeringsbedrag dat in 2010 is verstrekt.
Op uitkeringen wegens werkeloosheid of zwangerschap-/bevallingsverlof worden geen loonheffingen ingehouden. Bovenstaande is op deze uitkeringen dan ook niet van toepassing.
Toepassen loonheffingskorting
Klanten die een uitkering of salaris ontvangen, hebben recht op loonheffingskorting. De loonheffingskorting mag maar bij één werkgever of uitkeringsinstantie tegelijkertijd worden toegepast. Klanten kunnen bij de meeste verzekeraars aangeven of ze van de loonheffingskorting gebruik willen maken. Zij kunnen dit aangeven op het antwoordformulier die zij ontvangen of door middel van het insturen van een ingevulde loonheffingverklaring. Dit formulier vindt men op www.belastingdienst.nl.