Claimafhandeling AOV naar behoren
maandag, 27 juni 2011De AFM vond een relatief gering aantal klachten over claimbehandeling en -toewijzing. Signalen dat er hier problemen waren, vormden de aanleiding voor het onderzoek. De toezichthouder concludeert echter dat er geen sprake is van structureel onzorgvuldig handelen bij de vaststelling en uitkering van claims.
Lees ook Aanbevelingen AFM.
Het dit jaar ingevoerde Schadeprotocol draagt volgens de AFM bij aan verbetering van de claimafhandeling. Op basis van de rapportage zal de sector nader bespreken welke aanvullende initiatieven kunnen bijdragen aan het centraal stellen van het klantbelang.
De AFM wijst verder op de beperkte dekking van budget-AOV's en de mogelijke teleurstelling die deze polissen bij de claimafhandeling kunnen opleveren.
Deze relatief goedkope polissen voorzien volgens het Verbond van Verzekeraars echter wel in een behoefte, zeker bij startende ondernemers met nog weinig inkomsten.
Uiteraard is goede informatievoorziening bij dit type producten essentieel.
Met betrekking tot de ‘critical illness-polissen' die dekking bieden bij ernstige ziekten, maar bepaalde ernstige ziekten toch uitsluiten, merkt het Verbond op dat dit een verwaarloosbaar klein deel van de AOV-markt betreft.
Het Verbond zal dit issue bij de betrokken verzekeraars onder de aandacht brengen.