Provisie AOV verantwoording verzekeraar en adviseur

woensdag, 15 februari 2012

Na een marktbreed onderzoek naar provisie op AOV’s trok de Autoriteit Financiële Markten (AFM) ondermeer de conclusie dat provisie van AOV ook ‘passend’ moet zijn. Dat wil zeggen dat de relatie tussen uw werkzaamheden en de provisie in evenwicht moet zijn.

De AFM verlangt van verzekeraars en adviseurs dat zij de provisies vooruitlopend op 2013 al meer passend maken.

Provisie op uw AOV naar 0%? Dat kan, bekijk onze AOV overstapservice

Passende provisie; verantwoordelijkheid adviseur

Als een adviseur in AOV’s adviseert, dan kan deze meestal zelf kiezen of hij/zij wel of geen provisie van de verzekeraar wil ontvangen. Als de adviseur kiest voor provisie, dan is het aan hem/haar om de hoogte daarvan te bepalen. De verzekeraar kan niet voor iedere afzonderlijke AOV beoordelen of de provisie passend is. De adviseur maakt hier zelf een verantwoorde afweging in. Het uitgangspunt is dat de provisie altijd passend is.

Passende provisie; verantwoordelijkheid verzekeraar

Verzekeraars hebben ook een verantwoordelijkheid. Vele verzekeraars hebben al beleid voor passende provisie voor levensverzekeringen en willen voor AOV’s daarop aansluiten. Daarom is een tendens zichtbaar dat voor alle nieuw aangevraagde AOV’s de provisie een bepaald bedrag overstijgt. Als dat zo is, dan neemt de verzekeraar dit op met de adviseur. Deze zal dan een gespecificeerd overzicht moeten aanleveren met de specifieke werkzaamheden voor die AOV om de hogere provisie te verantwoorden.

Onze werkwijze

Deze maximale provisienorm zagen we eerder al ontstaan bij hypotheken (SNS, Delta Lloyd) en bij levensverzekeringen (Reaal, Cardif).

« Terug naar nieuwsoverzicht