AOV vergelijkingssites vaker gebruikt voor zelf afsluiten
vrijdag, 18 oktober 2013et gebruik van vergelijkingssites voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen neemt toe, terwijl de AOV-markt juist krimpt. De stijging in het gebruik van vergelijkingssites blijkt zowel uit cijfers van de grootste AOV-vergelijkingssite datishetverschil.nl als uit onderzoek van Baken Adviesgroep onder circa 850 zelfstandigen.
Vergelijkingssites zijn een ideaal hulpmiddel voor een tweetal segmenten onder de zelfstandigen.
Het eerste segment betreft zelfstandigen, die het liefst alle verzekeringen helemaal zelf uit zoeken en afsluiten (eigen regisseurs).
Het tweede segment zijn zelfstandigen, die meerdere kanalen gebruiken bij de oriëntatie en vervolgens de verzekering het liefst zelf afsluiten (toetsers).
Een deel van de bezoekers gebruikt vergelijkingssites in de oriëntatie om vervolgens direct bij een verzekeraar, bank of via een tussenpersoon de AOV te sluiten.
Voor verzekeraars is het daarmee naast een distributiekanaal ook een belangrijk marketingkanaal en bron om meer te weten over het zoekgedrag van zelfstandigen.
Baken Adviesgroep: “Interessant is dat boordelingen van klanten op de website van datishetverschil.nl aanzienlijk hoger zijn dan het oordeel over verzekeraars, banken en tussenpersonen. Klanten geven datishetverschil.nl bijna een 8,0 terwijl het gemiddelde in het onderzoek van Baken Adviesgroep voor de overige distributiekanalen rond de 7,0 ligt.”
(bron:InFinance)